onsdag 19 november 2008

Glögg (julafton -35)

Tack vare en ytterst vänlig själ kom jag hem från jobbet idag släpandes på sex liter svagdricka, dags alltså att ta det första steget mot en fröjdefull jul.
Blanda socker (en väldig massa) och jäst, kasta sedan i nejlikor, kardemummakärnor, färsk ingefära, skivad rå potatis och russin - till sist tre liter svagdricka i varje hink. Sätt på lock och sila efter tre veckor.
Jag lovar, det blir den bästa glögg ni smakat, inte det minsta sliskig (observera att jag inte har något emot sliskiga Blossa-glöggar) och med en värmande alkoholhalt.
Fortsättning följer alltså strax innan lucia!

2 kommentarer:

A N N I K A sa...

Måste man göra sådär mycket?


För övrigt tror jag bestämt att du har samma kakel på väggarna som jag vill ha. Fuskigt.

Helena L sa...

Det är inte så mycket som man tror, små spannar. Sju liter totalt blir det typ. Det fina i kråksången är att glöggen är minst lika god nästa år - så det gör inget om man inte dricker upp allt...

Visst är kaklet fint? I love.